SPOWIEDŹ LITERATA – HARUKI MURAKAMI „ZAWÓD: POWIEŚCIOPISARZ”

21.09.2017

Od dawna mnie intryguje, jak historia literatury zapamięta Murakamiego. To pisarz, który budzi skrajnie różne emocje – zdaniem wielu do twarzy byłoby mu z literackim Noblem, inni uważają, że w gruncie rzeczy niewiele różni go od Paulo Coelho. Tak czy inaczej, jego twórczość spotyka się z dużym zainteresowaniem, a każda kolejna powieść staje się bestsellerem. W „Zawód: powieściopisarz” Japończyk odsłania kulisy swojego pisarskiego warsztatu.

Na tę niezbyt obszerną książkę składa się jedenaście esejów, napisanych przez Murakamiego na przestrzeni kilku ostatnich lat. W każdym z nich analizuje jeden z aspektów pracy twórczej – najczęściej na swoim własnym przykładzie. Rozważa, jakie cechy charakteryzują pisarzy, zastanawia się, czym właściwie jest oryginalność, docieka, jak powinno się konstruować postacie, aby zaciekawiły czytelnika. Dzieli się też swoimi opiniami między innymi na znaczenie japońskich nagród literackich oraz opowiada, jaki splot wydarzeń spowodował, że sam został pisarzem.

 

Zastanawiam się, kto powinien sięgnąć po „Zawód: powieściopisarz”. Na pewno fani twórczości Murakamiego, gdyż dzięki lekturze poznają kilka ciekawych anegdot z życia pisarza. Warto podkreślić, że w swoich sądach Japończyk pozostaje bardzo wyważony, unika kontrowersji, a każda jego bardziej osobista wypowiedź podszyta jest karykaturalną niemal skromnością. Książka powinna chyba zaciekawić aspirujących literatów – wiele wypowiedzi autora „Kafki nad morzem” może okazać się całkiem cennymi wskazówkami dla młodych adeptów pióra. Trudno jednak traktować tę pozycję jako podręcznik kreatywnego pisania.

 

Moim zdaniem „Zawód: powieściopisarz” w pewien sposób definiuje twórczość Murakamiego. To zgrabnie napisane, przyjemne w odbiorze eseje, z których jednak tak naprawdę niewiele wynika. Nie dowiemy się dużo o samym autorze, który zresztą przyznaje wprost, że dość zazdrośnie strzeże swojej prywatności, nie uważa się też za szczególnie ciekawego człowieka. Trudno posądzać go o kokieterię. Z drugiej strony, nawet w momentych, gdy pisze w gruncie rzeczy o niczym, potrafi przykuć uwagę i oczarować swoim prostym, ale oryginalnym stylem. Po lekturze nie zbliżyłem się ani o krok do wyjaśnienia paradoksu Murakamiego – ale też na pewno nie uważam tego czasu za stracony. Chyba żaden inny pisarz tak nie potrafi.

Autor

Piotr Rogoża
Piotr Rogoża
Rocznik 1987. Prawie ukończył kulturoznawstwo. Autor trzech książek i szeregu opowiadań, scenarzysta gier komputerowych, tłumacz angielskiego, copywriter. Członek „Writers Guild of America.
Artykuły autora